Ze willen met mensen bezig zijn en niet met techniek; maar andersom vergeet de IT’er vaak de menselijke kant. Een nieuwe slag medewerkers à la zorg-ICT’ers blijft daardoor lastig. Met een blijvend tekort op zowel verzorgenden als ICT’ers, is het de vraag of dit een realistische oplossing is.
Wellicht dat het stoffige imago wegnemen van de zorg en een nóg aantrekkelijker loon aanbieden een deel kan oplossen, maar de verwachting is dat dit niet genoeg zal zijn. Gelukkig wordt er om het gat te dichten ook nieuwe functies in het leven geroepen, zoals de functie van Klinisch Informaticus.
Een andere mogelijkheid is een specifiek zorg-ICT omscholingstraject dat gericht is om professionals bekend te maken met ICT-systemen in de zorg. Door hen om te scholen en bekend te maken met o.a. elektronische patiëntendossiers, zorgtechnologieën en -applicaties kunnen professionals een makkelijkere overstap maken naar een ICT-baan in de zorg. En dat een baan met maatschappelijke impact populair is, komt duidelijk naar voren uit een onderzoek van Indeed. De banen liggen momenteel voor het oprapen, dus dan zie je een beweging dat werkenden óók op zoek gaan naar een baan dat een verschil maakt in de wereld, aldus Nic Vrieselaar (econoom RaboResearch). Wellicht komt een zorg-ICT omscholingstraject – zeker na de coronapandemie – dan ook nu op het juiste moment.