Verschenen op trajectum.hu.nl | tekst en fotografie: Lucas Versteeg
Als eerste hogeschool in Nederland lanceert de HU deze zomer een digitaal platform voor studenten om relevante werkervaring op te doen naast hun studie. HU Werkbijjestudie staat in contact met het beroepenveld uit de regio en wil naast een vacaturebank ook een ‘community-aspect’ bieden. ‘We verwachten duizenden vacatures.’
We spreken met Ramses de Groot en Doron Verstraelen, medeoprichters van het platform.
Op het platform van HU Werkbijjestudie kunnen studenten door een overzicht met vacatures van geselecteerde bedrijven zoeken, die aansluiten op hun opleiding. Dat varieert van bouwtekeningen visualiserenm tot social mediastrategieën bedenken voor een start-up of een bijbaantje bij het UMC.
Volgens Ramses de Groot creëert de HU met het platform de welbekende win-winsituatie. ‘Uit gesprekken met studentenpanels blijkt dat studenten willen bijverdienen om hun studie te bekostigen. Dat doen ze nu in traditionele sectoren zoals de horeca, maar studenten willen juist iets wat past bij hun toekomst. En natuurlijk staan bedrijven met de huidige arbeidsmarkt te springen om het talent van HU studenten.’
Het is formeel geen kerntaak, zegt Verstraelen. ‘Maar zowel de studentenpanels als HUGS, de HSR, het OSHU en het CvB waren enthousiast. Het is als onderwijsinstelling mede onze opdracht om zo goed mogelijk gekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt te brengen. Relevant werk doen tijdens je studie draagt daaraan bij.’
De komende vier jaar wordt het platform jaarlijks gefinancierd met 180.000 euro vanuit het HUGS-fonds. ‘Dit is voor financiering van studenten die bij HU Werkbijjestudie in dienst zijn, want dit project is van-, voor en door studenten. Wij bieden alleen de infrastructuur.’
Hoe het werkt
Studenten kunnen zich aanmelden met hun HU-account in de besloten omgeving van HU Werkbijjestudie. Daar vinden ze vacatures, events en filmpjes over de arbeidsmarkt en solliciteren. De banen die worden aangeboden zijn minstens 4 en maximaal 16 uur per week, ter bescherming van de student. Verstraelen: ‘Zodat ze nog voldoende tijd over hebben voor hun studie.’
Wanneer studenten op een vacature reageren, uploaden ze hun CV en motivatiebrief via een tool op het platform. De HU zit niet als tussenpersoon tussen de studenten en de werkgevers, maar krijgt wel te zien of een HU-student wordt aangenomen.
Er is een groot personeelstekort bij de horeca. Wil je studenten daar gaan ‘kapen’?
De Groot: ‘We zijn geen Hotelschool. Waren we dat wel, dan hadden we met ons platform zeker samenwerkingen aangeknoopt met restaurants. Op dit moment concentreren we ons op organisaties in de tekortsectoren zorg, onderwijs, techniek en ICT.’
Verstraelen: ‘Deze komen overeen met de vier strategische zwaartepunt-thema’s van de HU (duurzaamheid, gezondheid en welzijn, educatie en digitalisering, red.).’
Social worker voor energiearmoede
Bedrijven kijken naar welke studenten waar nodig zijn om personeelstekorten te verhelpen. De Groot: ‘Door de tekorten in de zorg gaat het UMC kijken welke banen geschikt zijn voor studenten en waarvoor geen BIG-registratie is vereist. Op het Mediapark is behoefte aan digitale redacteuren die openstaan voor innovatie.’
Verstraelen: ‘We zijn benaderd door een bedrijf dat mensen in energiearmoede helpt met praktische aanpassingen zoals folie en een speciale douchekop. Dat bedrijf zoekt niet alleen technische studenten, maar bijvoorbeeld ook studenten Social Work. Mensen in energiearmoede hebben vaak schulden. Wanneer Social Work-studenten naar die huishoudens gaan, kunnen ze met de mensen in kwestie spreken en dit terugkoppelen aan de gemeente.’
Samenwerken
Als het aan De Groot ligt kunnen straks alle HU-studenten laten zien dat zij goed zijn voorbereid op de arbeidsmarkt. Voor bedrijven is het wenselijk om al in een zo vroeg mogelijke fase in contact te komen met studenten, omdat ze op deze manier studenten vroegtijdig binnen hun bedrijf kunnen opleiden en aan zich kunnen binden. ‘Op deze manier kunnen ICT-studenten bijvoorbeeld ontdekken dat er ook bij een zorginstelling veel werk voor hen is.’
Het doel van het platform is om langdurige samenwerkingen aan te gaan met koepelorganisaties waar veel organisaties onder vallen, zoals Utrecht Leert, Utrecht Zorg, Technologieraad Regio Utrecht en U-Tech Community. ‘Zo kunnen die bedrijven ook vertellen wat hun ervaringen zijn met onze studenten. Daar kunnen studenten hun CV op aanpassen of die bedrijven hun vacatures. In het beste geval komen uit deze samenwerkingen ook nieuwe stageplekken of studieopdrachten.’
Niet alleen een vacaturebank
Naast het bieden van vacatures wil HU Werkbijjestudie bijdragen aan gemeenschapsvorming. Door het aanbieden van sollicitatie- of communicatietrainingen voor studenten, door terugkomdagen (‘Talk&Toast’) voor studenten met een soortgelijke baan of door een meet-and-greet met een CEO. ‘Daarnaast helpen we studenten met CV-checks en maken we Linkedin-foto’s, zodat ze zich goed kunnen profileren op het platform. Dit doen we zo veel mogelijk in het kader van- voor en door studenten.’
Werkstudenten
Vijftien studenten zullen uiteindelijk helpen om het platform en de community eromheen draaiende te houden. HU’er Reinoud (19) is eerstejaarsstudent ICT. Vanaf juni werkt hij zestien uur per week als functioneel beheerder van HU Werkbijjestudie. ‘Ik zorg dat de processen op het platform goed verlopen. Vandaag heb ik een handleiding gemaakt voor bedrijven over hoe ze het platform moeten gebruiken en een account moeten aanmaken.’ Volgens Reinoud is een baan die bij je studie past leuker dan een baantje bij de supermarkt. ‘Je krijgt ervaring en kunt ontdekken wat je leuk vindt binnen de richting waarin je studeert.’ Dat is volgens Nienke (20) ook de reden dat dit platform groot gaat worden. De tweedejaars HU-HRM regelt er twaalf uur per week alle HR zaken.’
Commercieel?
Zo’n vijftien jaar geleden vervulde Campus Recruitment de functie van uitzendbureau voor studenten aan de UU en HU. ‘Dit is opgeheven omdat het niet bij de tijdgeest en opdracht van de hogeschool paste’, aldus De Groot. ‘Het was een commerciële organisatie en de HU was hier te weinig betrokken. Ook waren de baantjes die zij aanboden niet per se opleiding gerelateerd.’
Zowel organisaties als studenten kunnen gratis gebruik maken van het platform. Uiteindelijk moet het platform financieel onafhankelijk worden door betaalde partnerschappen met sectoren. Verstraelen: ‘Voor organisaties is het gunstig om zich nu al aan te sluiten.’
Uitgroeien tot duizenden vacatures
Hoewel Verstraelen en De Groot verwachten dat het platform straks duizenden vacatures zal gaan aanbieden, beginnen ze liever klein en zorgvuldig. ‘Op dit moment hebben we concrete vacatures voor bij het UMC en voor de HU als werkgever, om voor de HU te bemiddelen in bijbanen voor onze diensten of onderzoeken. We zijn in gesprek met veel bedrijven en koepels en voegen alleen bedrijven toe als we zeker weten dat het goed zal gaan. Ik verwacht dat er in september zo’n twintig bedrijven extra zijn. ’
Het platform staat nog niet online, maar elke dinsdag zijn medewerkers en werkstudenten van HU Werkbijjestudie al aanwezig op Heidelberglaan 9. De Groot: ‘Voel je vrij om binnen te lopen en om kennis te maken. Na de zomer maken we een vliegende start.’
Mail naar werkbijjestudie@hu.nl voor vragen.
v.l.n.r: Nienke, Ramses, Reinoud, Doron. Foto: Lucas Versteeg