De afgelopen weken zijn drie groepen studenten Communicatie en multimediadesign van de Hogeschool Utrecht druk bezig geweest met het verkennen van de behoeften en kansen rondom ons project ‘Routekaart ICT-instapbanen’. Hun tussentijdse inzichten leveren waardevolle richtingen voor de uitwerking van de routekaart en laten zien waar de kansen én uitdagingen liggen.
‘Een groep legt de nadruk op een persoonlijke en inclusieve benadering. Het concept ‘Perron’ gebruikt een herkenbare metromap als metafoor: kandidaten volgen hun eigen carrièrepad langs verschillende “stations”, die informatie geven over wat er nodig is om de overstap naar ICT te maken. Door deze visuele insteek wordt het traject duidelijk en laagdrempelig. Interessant is dat ze gamificatie-elementen, zoals animaties en badges, willen inzetten om mensen gemotiveerd te houden. Dit kan helpen om het leren en oriënteren luchtig en aantrekkelijk te maken.

De tweede groep ziet vooral dat er een groot gebrek aan kennis is over de mogelijkheden om in de ICT te starten, zowel bij HR professionals bij werkgevers als bij instanties die kunnen helpen bij een overstap naar ICT. Uit hun onderzoek blijkt dat slechts 18% van de werkzoekenden bekend is met organisaties zoals het UWV of het Werkgeversservicepunt. Ze stellen voor om via een interactief systeem informatie te geven aan kandidaten. Vervolgens kan dit systeem waardevolle input geven in gesprekken met bijvoorbeeld werkgever, opleiders, gemeente of UWV. Ook thuis geeft het kandidaten de kans rustig kennis te verzamelen, matching met banen en opleidingen te onderzoeken en helpt hen inzicht te krijgen in rechten, plichten, opleidingen en baankansen.

Groep 3 richt zich op maatwerk en inclusie. Zij zien dat mensen uit met banen in krimpsectoren vaak met onzekerheid, taalbarrières of andere obstakels kampen. Hun aanpak richt zich daarom niet alleen op informatie, maar ook op het wegnemen van drempels. Bijvoorbeeld door samen met arbeidsbemiddelaars te kijken naar wat iemand nodig heeft en hoe ze in een veilige en ontspannen sfeer kunnen ontdekken wat bij hen past. Hun concepten sluiten aan bij de gedachte dat leren en oriënteren ook leuk en speels kan zijn.

Alle drie de groepen hebben gevonden dat alhoewel ICT voor veel mensen een onbekend terrein is, dat dit met de juiste ondersteuning en aanpak een goede optie is. De instap hoeft niet groot of ingewikkeld te zijn, als er maar voldoende aandacht is voor de persoonlijke situatie en de eigen wensen van kandidaten.
De komende tijd werken de groepen hun ideeën verder uit tot prototypes, die ook getest gaan worden met echte kandidaten en professionals. Help ons met deze tests, neem contect op met Daan Oldenhof om de eerste versie van de routekaart te bespreken en te testen. Dit is belangrijk, want zo kan in de praktijk gekeken worden wat werkt en wat nog verder verbeterd kan worden. Uiteindelijk is het doel om een Routekaart te maken die écht ondersteunt: voor kandidaten, voor arbeidsbemiddelaars én voor werkgevers. Een routekaart die de overstap naar ICT niet alleen mogelijk maakt, maar ook aantrekkelijk en kansrijk.
Deze eerste inzichten laten zien dat er veel mogelijkheden zijn om mensen te helpen bij een overstap naar een toekomstbestendige baan in de ICT. Met een slimme en inclusieve aanpak kunnen we werken aan een arbeidsmarkt waarin talenten beter tot hun recht komen, ongeacht achtergrond of situatie.