Dankzij Experimenteerregeling Utrecht Leert, kunnen veel basisscholen in Utrecht met ingang van het nieuwe schooljaar aan de slag met het jaarprogramma digitale geletterdheid van De Programmeerschool.
Utrecht Leert is een initiatief van samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en (overheids-) partners. Het doel? Lerarentekort in de regio Utrecht terug te dringen en om leraren te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling voor een sterkere onderwijssector. De Programmeerschool biedt doorlopende programma's digitale geletterdheid voor groep 3-8, met als basis een stevige ondergrond in Computational Thinking gebaseerd op de aanbodsdoelen digitale geletterdheid. Dit doen ze vanuit een eigen methode en met gekwalificeerde vakleerkrachten en ondersteuners uit de IT.
Digitale technologie en dikke knuffels
Vakleerkracht Renske van De Programmeerschool geeft ons een inkijkje in haar werkweek boordevol digitale technologie en dikke knuffels: “Het leuke aan lesgeven? De verwondering, de waardevolle gesprekken en vuurtjes aan zien gaan.” Maandag en dinsdag in een groep 8 klas stelt ze de groep - en haarzelf - voor de uitdaging om in twee dagen een role playing game (RPG) te maken. Renke vertelt: “Gedurende de dag zien we gemotiveerde kinderen (en ja, soms ook frustratie, dat hoort bij programmeren) en als bedankje krijg ik een aantal dikke knuffels.”
Op woensdag staat Renske met haar collega van De Programmeerschool voor groep 3 – zodat de groepsleerkracht op cursus kan. “Stiekem vond ik het best een beetje spannend, groep 3, aan het begin van het schooljaar, laten werken met een computer….. Maar wat was het leuk! De leerlingen hadden het inloggen al een keer geoefend met de eigen leerkracht en ze hadden veel zin om aan de slag te gaan. We hebben een programmeerspelletje gedaan, geleerd over computerwoorden, gedaan alsof we robots waren en kennis gemaakt met Scratch (dé programmeertaal voor kinderen). De verwondering van de kinderen bij het zien van het resultaat, het blijft magisch!”
Subsidieregeling ingezet voor digitale geletterdheid in basisonderwijs
Op de donderdag is Renske de komende maanden te vinden op KBS Wijzer aan de Vecht. De school maakt gebruik van de Experimenteersubsidie van Utrecht leert. Groepen 3 t/m 8 worden de komende maanden digitaal wijzer. Renske: “In groep 8 hebben we bijvoorbeeld al een goed gesprek gehad over sociale media. Groep 7 heeft geleerd over algoritmes. Bij groep 6 kwam Computational Thinking aan de orde bij het oplossen van moeilijke puzzels. En afgelopen week heeft groep 5 een tekening gemaakt door middel van een codekraker-pixeltekening.”
Wil je mee weten? Kijk op deprogrammeerschool.nl